Artikels

Studenten boos vanwege verplichte iPad

Bron: www.ipadclub.nl 

In China is oproer ontstaan door een professor die zijn studenten verplichtte een iPad te kopen voor zijn vak. Al het materiaal van het vak wordt alleen aangeboden in iPad-formaat.

Professor Henry Liang die les geeft aan de Shanghai Maritime University droeg zijn studenten op om een iPad te kopen, aldus de Chinese krant People’s Daily. Henry Liang stelt hoge eisen aan zijn studenten en een van die eisen is het hebben van een iPad. Hij stelde: “De iPad staat voor de nieuwste trends en voor superioriteit; dat geldt ook voor mijn uitgekozen studenten”. Zijn mening is dat als een student niet in staat is om het bedrag van de iPad te verdienen in de zomervakantie, de student niet geschikt is om zijn financiële vak te volgen.
De eisen van Liang hebben tot een hevige discussie geleid op de Chinese Twitter- variant Weibo. Ook in Nieuw-Zeeland is er over een soortgelijke kwestie ophef ontstaan. Een school in Auckland wil overschakelen naar iPads. De ouders van de scholieren zijn boos omdat ze geen iPad kunnen betalen.

Datum : 22 juli 2011
Bron : ereaders.nl

 

Fundels op je iPad en iPhone


Onze Fundels (geanimeerde prentenboeken, kijk hier) waren totnogtoe enkel beschikbaar via de computer. Nu kan je ze ook op je iPhone of iPad bekijken! Bij wijze van promotieactie voor deze nieuwe toepassing kan je sinds kort kaarten krijgen in de bibliotheek met een toegangscode om de Fundels gratis te testen.

Hoe ga je te werk? Haal een kaartje met uitleencode aan de infobalie van de bib. Download en installeer Fundels gratis via de AppStore. Vul de code die te vinden is op het kaartje in. Met de toegangscode kan je 3 Fundels bekijken voor een periode van 14 dagen. Daarna verdwijnt de Fundel terug van je toestel. Per toestel kan de gratis code maar één keer gebruikt worden.

De applicatie heeft dezelfde functionaliteiten als de computerversie waardoor het heel herkenbaar en gebruiksvriendelijk blijft voor kinderen. Eerst wordt de animatie opgestart, vervolgens kunnen kinderen het boek doorbladeren, tekenen maken met figuren uit het boek, spelletjes spelen, doe- en knutselactiviteiten uitprinten en informatie opzoeken over de auteur. Fundels werkt sterk taalondersteunend (vertelstem in meerdere talen), spitst zich toe op kinderen tussen 3 en 8 jaar en kan aangepast worden op het niveau van elk kind.


Datum : 2 juli 2011
Bron : bibliotheekwevelgem.blogspot.com

iPad als voorleeshulp



De iPad wordt steeds meer gebruikt in het onderwijs. De iPad is als voorleeshulp te gebruiken als je de schermlezer activeert (VoiceOver).
Het voorleestempo is in te stellen, maar er is geen ’meeleescursor’ die de woorden en/of zinnen markeert tijdens het voorlezen (i.t.t. dyslexiesoftware). De kwaliteit van de stemmen is redelijk (zeker ten opzichte van andere gratis stemmen).
Op de website  www.leesvoer.be vind je  een prikkelende meningsvormende  bijdrage van Bram Faens met als titel ”de i-pad als oplossing voor mensen met dyslexie”. Het getoonde filmpje is ook van zijn hand.
Datum : 29 juni 2011
Bron : speciaalonderwijs.wordpress.com

IPad voor nieuwe brugklassers Hondsrug College
EMMEN - Na een succesvolle proef waarbij er drie klassen zijn uitgerust met een iPad en alle docenten gebruik kunnen maken van een iPad, vergroot het Hondsrug College uit Emmen de proef door alle nieuwe brugklasleerlingen met ingang van het nieuwe schooljaar 2011-2012 uit te rusten met een iPad.
De school gaat verder met een project om onderwijs op maat aan te bieden voor de leerlingen. Tevens is gebleken dat er meerdere voordelen zitten aan het werken met een tabletcomputer. Zo zorgt de digitalisering van leermiddelen voor een lichtere rugtas, kan de iPad goed worden ingezet voor zorgleerlingen en leerlingen met dyslexie, maar ook voor de beter presterende leerlingen ontstaan er eerder mogelijkheden om uitdagende lessen te krijgen. Tevens heeft de school de absentenregistratie gedigitaliseerd via de iPad.

Het Hondsrug College zorgt via een krachtig draadloos netwerk voor internet door alle gebouwen. Zo ontstaat een scala aan mogelijkheden voor docenten en leerlingen. Leren wordt tijd en plaats onafhankelijk. In tegenstelling tot de huidige situatie ontstaan er veel meer mogelijkheden voor leren op maat: de leerling en zijn leerlijn komen weer centraal te staan!
Er zal alleen een kleine jaarlijkse bijdrage worden gevraagd voor de verzekering van het apparaat. Volgens de planning worden nog voor de zomervakantie de iPad’s uitgereikt.
Datum : 9 juni 2011
Bron : http://www.emmen.nu/index.php?n_id=198648&s_id=481

 

Spieken op je iPad

Het beste excuus voor scholieren om een iPad aan te schaffen.
Daar is-ie dan, het beste excuus voor scholieren om een iPad aan te schaffen. De app Evernote Peek helpt je namelijk met leren. Of het nou geschiedenis of een vreemde taal, woordenschat of economie is.
Evernote Peek maakt gebruik van de in stukjes oprolbare Smart Cover die bij de iPad 2 past. Til één stukje op en je ziet de vraag. Nadat je over het antwoord hebt nagedacht til je het tweede stukje op waaronder het antwoord verscholen zit. Weet je het niet en heb je een hint nodig, til dan het eerste stukje nogmaals op. De app houdt je score bij. Met Peek kun je er als niet-scholier ook een beetje braintraining of een kwisje om je kennis te testen mee doen.
De gratis app is ontworpen vanuit de mogelijkheden die de Smart Cover biedt. Met een eerste generatie iPad kan het ook, maar dan heb je een wit papiertje nodig. Oh ja, daar deed deze methode je aan denken!


Datum : 9 juni 2011
Bron : http://www.bright.nl/spieken-op-je-ipad 

 

Kinderzender Z@ppelin hit op iPad

FOTO ANP. 
De Ipad en Iphone kennen geen geheimen voor kinderen. Dat blijkt wel uit het aantal keren dat de app voor kinderzender Z@ppelin is gedownload. Maar liefst 40.000 mensen maker er al gebruik van, zo maakt de Publieke Omroep vandaag bekend. 
 
Een woordvoerder laat aan de website van Mediacourant weten dat de ouders er heel blij mee zijn. 'Naast het bekijken van de televisieprogramma's zijn vooral de kleurplaten en de spelletjes populair. In totaal zijn tot nu toe 34.000 kleurplaten gemaakt en is 33.000 keer een spelletjes gespeeld,' aldus de woordvoerder.

Ook kunnen de kinderen met de applicatie meezingen. 'En voorlezen wordt makkelijker met de voorleesfunctie: verhaaltje lezen. Hiermee kunnen kinderen op een makkelijke manier voorgelezen worden of zelf verhaaltjes lezen.'

De applicatie is gratis te downloaden via de App Store van Apple. (Redactie)
31 mei 2011
Bron : ad.nl

Visueel beperkte leerlingen aan de slag met de iPad

Visueel beperkten maken veel gebruik van technische hulpmiddelen om te leren, te werken en in hun vrije tijd. Communiceren via e-mail, MSN, Hyves of Facebook, het lezen of beluisteren van boeken en het maken van bestanden. Leerlingen onderwijsinstellingen voor visueel beperkte leerlingen leren al jong omgaan met al deze de ICT mogelijkheden en de hulpmiddelen die je nodig heb om dit te doen als visueel beperkte. In het verleden waren het bijna uitsluitend Microsoft producten die door de visueel beperkten konden worden gebruikt, nu worden de Apple producten steeds beter toegankelijk en populair, zoals de iPhone, iPad, iMac en MacBook. Een toegankelijkheidsprogramma zit in deze producten al ingebouwd als je ze aanschaft waardoor ze direct door visueel beperkten te gebruiken zijn.

Touchscreen interface

Blinde leerling werkt met iPad
Blinde leerling werkt met iPad
De interface van de iPad wordt bediend door aanraken van het scherm, maar dan wel op de juiste plaats en op de juiste manier. Er zijn veel verschillende wijzen van aanraken zoals het tweemaal of driemaal met één, twee of drie vingers tikken en het slepen met één, twee, drie of zelfs vier vingers. Er is ook een draaibeweging waarmee je een draaiknop simuleert en waarmee je verschillende instellingen kunt maken. Door een doordacht interface ontwerp is het aantal bedieningsobjecten op een scherm beperkt en dit komt de bedienbaarheid, ook voor visueel beperkten, ten goede.
Blinde computergebruikers werken met toetsen en toetscombinaties om de programmafocus te verplaatsen en acties op de juiste plaats in een programma uit te voeren. Hoewel er bij een training aandacht zal zijn voor het totaal concept van een programma, kan dit leiden tot het enkel onthouden van veel ‘toets-routes’, alle toetsaanslagen om een bepaalde activiteit uit te voeren, zonder een ruimtelijk begrip van de user interface te hebben. Voor het bedienen van de iPad door middel van het touchscreen moet de gebruiker ruimtelijk begrip hebben om de juiste plaatsen op het scherm te vinden. De eerste iPad gebruikservaringen van de blinde leerlingen zijn erg positief de vele aanraakbewegingen blijken ook voor hen intuïtief te zijn. Daarbij is de snelheid nog niet die van het bedienen van een fysiek toetsenbord, maar door het beperkte aantal bedieningsobjecten per scherm wel efficiënt. Het is echter te hopen dat ontwikkelaars van ‘apps’, de applicaties die op de Apple producten kunnen worden gebruikt, de VoiceOver bediening zullen inbouwen in hun producten en dat zij een standaard en consistent bedieningsprotocol voor hun apps zullen gaan volgen om nieuwe applicaties ‘sneller onder de vingers te krijgen’.

iPad als eReader

Slechtziende leerling werkt met iPad
Slechtziende leerling werkt met iPad
Ook de slechtziende leerlingen konden met de iPad aan de slag en met name ervaren hoe het is om op de iPad een boek te lezen. Er zijn al veel eReaders op de markt waarop je een boek kunt lezen en de iPad is een mogelijkheid die daaraan wordt toegevoegd. Er is echter wel een groot verschil in schermtechniek die wordt gebruikt voor een eReader en een iPad. Voor het lezen van een eReader display maak je gebruik van omgevingslicht dat op het display valt en bij een iPad zijn het lampjes of een aantal leds achter het scherm die voor licht en dus het contrast zorgt. In dat opzicht is de iPad te vergelijken met een TFT monitor van een pc of laptop. Het contrast van tekst op een achtergrond is op een iPad dan ook beter naar eigen wensen goed in te stellen. Er zijn al veel verschillende Reader apps beschikbaar voor de iPad. Readers om PDF, eBook en andere bestandsformaten te lezen, maar ook om daarbij zelf het lettertype, de font grootte en de kleuren in te stellen. Als je daarbij ook nog bedenkt dat de iPad groter is dan de meeste eReader dan is duidelijk dat de iPad ook voor de slechtziende leerlingen veel mogelijkheden te bieden heeft.

Datum : 20 mei 2011
Bron : eduvip.nl 

Ik en mijn stageklas in de krant !

vrijdag 20 mei 2011
Bron : het laatste nieuws 

 

Kinderen onderzoeken iPad in bibliotheek

iPad Voor KinderenBEVERWIJK - De 100 talenten jeugdafdeling van de centrale bibliotheek doet mee aan een eerste onderzoek over de iPad. Wat kun je allemaal doen met een iPad in de 100 talenten jeugdafdeling? De Kamercommissie kreeg de iPad een weekend mee naar huis voor dit onderzoek. Ben je nieuwsgierig naar hun ontdekkingen of wil je ook iets uitproberen? Kom op woensdagmiddag 25 mei 2011 naar de 100 talenten jeugdafdeling van de centrale bibliotjeek aan het Kerkplein tussen 14:00 en 16:00 uur.

donderdag 12 mei 2011
Bron : radiobeverwijk.nl

 

Onderzoek: iPad bevordert leerervaring

Onderzoek: iPad bevordert leerervaring  
Uit een onderzoek van de universiteit van Oklahoma in de Verenigde Staten blijkt dat de iPad de leerervaring bevordert, zo meldt Ereaders.nl.
 
Eind 2010 mochten vijf klassen van de Oklahoma State University met een iPad aan de slag. In het kader van het ‘iPad Pilot Programma' kon zo worden nagegaan welke impact Apple's tablet heeft op studenten en faculteiten.
Volgens de resultaten van het iPad Pilot Programma maakten de studenten beduidend minder kosten toen ze met de iPad werkten, omdat elektronische schoolboeken goedkoper zijn dan hun papieren varianten. Als alle schoolboeken digitaal beschikbaar gemaakt zouden worden, sparen de studenten binnen twee semesters tijd zelfs genoeg geld uit om de aankoop van een iPad terug te verdienen.
Verder hebben de studenten in grote mate gebruik gemaakt van Apple's App Store; ze vonden er "duizenden educatieve software-oplossingen" in terug. De iPad werd tenslotte ook als "substituut voor pen en papier" gebruikt.
De meerderheid van de universiteitsstudenten van Oklahoma (75 procent) vindt dat de iPad de leerervaring bevordert. Voorts wezen de resultaten van het iPad Pilot Programme uit dat 92,8 procent van de Mac-gebruikers en 70,4 procent van de PC-gebruikers de iPad een behulpzaam apparaat vinden. Slechts 3 procent van de studenten vindt het gebruik van een iPad in de lessen overbodig.
Ook andere Amerikaanse onderwijsinstellingen hebben aangegeven hun studenten binnenkort met iPads te zullen laten werken.

donderdag 05 mei 2011
Bron : NOG.nl

Proef met les op iPad op Erasmiaans Gymnasium



Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam experimenteert met een nieuwe vorm van onderwijs. Leerlingen van brugklas 1G krijgen geen les meer uit boeken, maar vanaf een iPad.

Vooralsnog gaat het om een proef van het Erasmiaans in één brugklas. De leerlingen hebben allemaal de kleine touchscreen-computer gekregen waarop hun boeken digitaal als applicatie zijn opgeslagen. Zo hoeven ze elke dag alleen maar hun iPad mee naar school te nemen en dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in het te sjouwen gewicht.

De iPad-proef loopt nu ongeveer drie weken en zowel de leerlingen als de rector van het Erasmiaans zijn enthousiast.

Dat de iPad over de hele school de boeken zal vervangen is voorlopig nog niet aan de orde, aangezien het nogal wat kost. Op dit moment worden de kosten voor de proef in 1G gezamenlijk gedragen door ouders, een boekhandel en de school.

Eerder is er een soortgelijk project gestart op het Geuzencollege in Vlaardingen. Hier krijgen VMBO- leerlingen met een leesachterstand een iPad met een speciaal ontwikkelde applicatie om de leesvaardigheid te verbeteren. De software leest onder andere teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld.

13 april 2011
Bron : radiorijnmond.nl

Fundels zijn geboren voor iPad

De Fundels komen perfect tot hun recht op de iPad (en hopelijk gauw ook op andere tablets). Kinderen kunnen er sneller mee uit de voeten dan met een pc, omdat de bediening heel direct is: je raakt objecten op het scherm rechtstreeks aan met je vingers, zonder te moeten leren werken met een muis of toetsenbord. Bovendien zien boeken er op een tablet nog steeds uit als boeken, met duidelijk leesbare letters en prachtige kleuren voor de illustraties.

Wij bekeken de Fundels-versies van Rikki durft (Guido Van Genechten), Anna poetst haar tanden (Kathleen Amant) en Ik woon in twee huizen (Marian De Smet en Hynke Falsma). In de drie gevallen waren de oorspronkelijke tekeningen met veel zorg overgebracht naar deze nieuwe drager.

De kinderen kunnen tekeningen uit het boek inkleuren en zelf korte filmpjes maken met de figuren en objecten die erin voorkomen. En dan zijn er nog een handvol educatieve spelletjes, aangepast aan drie leeftijdsgroepen (3, 5 en 7 jaar). Die spelletjes zijn niet de sterkste kant van de Fundels: ze zijn bij elk boek grotendeels hetzelfde, met kleine variaties.

Interessant is het ruime aanbod van titels in diverse genres. Nog interessanter is de mogelijkheid om ze uit te lenen, een model dat voor andere e-boeken nog niet bestaat. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in.

Kinderboeken en iPad, het blijkt in ieder geval een perfect huwelijk. Alleen is die iPad nog lang niet in elk gezin te vinden, met zijn hoge instapprijs van 479 euro. Maar naarmate er meer concurrentie op de markt komt, mogen we meer keuze en lagere prijzen verwachten. De tijd van de Fundels komt wel.
11 april 2011
Bron : Standaard.be


Auburn School District Decides All Kindergartners Need iPad 2

Ipad 2


A Maine school system may be adding the iPad 2 to its list of mandatory kindergarten classroom items, with the district footing the bill.
The Auburn Schools Committee voted unanimously to provide all kindergartners with an iPad 2 next year. Each subsequent kindergarten class would receive individual devices as well, CNN and WGME report.
It would cost the district about $200,000 next year, with Apple cutting them a deal by charing $475 per iPad. Superintendent Tom Morrill says the district will find the money in the budget and through grants.


"What we're seeing is that this is an essential tool -- even more important than a book. It's a learning tool they need to have."
Skeptical community members say the kids are too young to take care of an iPad and that they simply don't need it.

9 april 2011
Bron : .huffingtonpost.com
p.s.: zie video voor de bijhorende video!


Big Grips Frame Maakt de iPad Veilig voor kinderhandjes

 

Gorillaglas is leuk, maar menig koter zal er weinig moeite mee hebben om een iPad (1) vakkundig te slopen. Een Amerikaans bedrijf heeft daarom de Big Grips Frame bedacht, een frame dat de iPad tegen stoten, krassen en sabbelvlekken moet beschermen.  Naast het frame, bedacht het bedrijf ook een bijpassende standaard.
Zoals je mag verwachten is deze hoes zo kindvriendelijk mogelijk. Er zitten dus geen giftige stoffen in zoals lood, latex of PVC’s. Verder kunnen de hoezen tegen olie en andere chemicaliën en ze zijn makkelijk schoon te houden. De makers geven 1 jaar garantie op de Big Grips Frame, maar uiteraard niet op de iPad die erin zit. Ach, een goed excuus om de iPad 2 te kopen .

25 maart 2011
Bron: thegadgeteers.nl

 

Kinderboek over homoseksuele kikker 

Vrijdag is het kinderboek Bill Sanders uitgekomen, een boek over een homoseksuele kikker. Het is te lezen op iPad en iPhone en geschikt voor kinderen van 3-7 jaar.

Het verhaal gaat over een kikker, Bill Sanders, die uit zijn sloot wordt weggepest omdat hij jongens leuker vindt dan meisjes. Bill gaat  naar Parijs waar hij leert zingen en dansen. Nadat hij beroemd is geworden keert hij terug naar de sloot waar hij is geboren en ziet hij Job, een kikker op wie hij vroeger een oogje had.

Een stukje uit het boek:
Dit is het verhaal van de kikker Bill Sanders
Die wist al als kind: Ik ben... ja... anders
Hij vond meisjes wel leuk hoor, maar niet je van het
Hij zag graag de jongens van het waterballet.

Op een dag in 't voorjaar riep zijn neefje hem toe:
Op wie ben jij Billy, op Mies of Marloe?
Bill Sanders haalde zijn schoudertjes op
En zei verlegen: ik ben op Job.

Het verhaal heeft 13 bladzijden en wordt in ongeveer 5 minuten voorgelezen. Vanaf ongeveer 6 jaar kunnen kinderen het verhaal zelfstandig lezen en door de voorleesstem kunnen ook jongere kids het helemaal zelfstandig "lezen". De app is voor 2,99 euro in de app store te koop. De uitgevers zien het sprookje als een manier om een positieve bijdrage aan de homo-emancipatie te leveren.

Twee reacties van kinderen:" Ik vind het een leuk verhaal want de tekeningen zijn zo mooi," zegt de 6 jarige Merel. De 8 jarige Kjell zegt: "Mensen schelden met het woord homo, maar Bill is ook homo en dat is eigenlijk helemaal niet erg."


AN
 
25 maart 2011
Bron : gay.nl

PRIMEUR : KLEUTERKWARTET VOOR DE IPAD

Vanaf vandaag is er in de appstore een kwartetspel beschikbaar voor de I Pad. Het –nederlands gesproken- kwartetspel is speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf 3 jaar. Kinderen kunnen zelfstandig een spelletje kwartet spelen tegen twee computergestuurde tegenstanders. De app is te downloaden voor €0,79



Het spel bevat 7 vrolijke kwartetten. Kinderen kiezen hun eigen tegenstander: Eend, Poes, Hond, Papagaai of Olifant.
De app is ontwikkeld door Three Little Witches met audio en artwork van SayCheeze. Alle teksten zijn ingesproken door kinderen van de musicalgroep Kom Maar Op.
Het kwartet is uitgebreid getest in de doelgroep en enthousiast ontvangen door zowel kinderen als ouders. Een moeder: ”het kwartetspel is heel toegankelijk, leuk en leerzaam. Ideaal voor in de auto of als ik bijvoorbeeld sta te koken en even geen tijd heb om zelf een spelletje met mijn zoontje te doen.”
Een iPhone/iPod Touch versie verschijnt in de komende weken.


zondag 13 maart 2011 
Bron: deweekkrant.nl


School geeft les via iPad

© ap
 
In het Nederlandse Emmen gaat het Hondsrug College iPads inzetten bij het onderwijs. Vanaf april begint de middelbare school met ruim 2.000 leerlingen een proef, die geleidelijk wordt uitgebreid naar de hele school.
 
Met de draagbare multimedia-apparaten wil de school het leeraanbod verbeteren door onderwijs op maat te bieden, zegt rector Kees Versteeg. "Dankzij de iPad kan een leraar per leerling het niveau en de leerstijl in de gaten houden. Zo kan er gekeken worden of een leerling extra ondersteuning nodig heeft of juist toe is aan extra lesmateriaal."

Met deze vernieuwing is een investering van 250.000 euro gemoeid. Leerlingen draaien wel op voor het onderhoud en de verzekering van de tabletcomputer. 

donderdag 10 maart 2011
Bron : hln.be

 

Onderwijs op Hondsrug College gaat per iPad

Emmen -  Het Hondsrug College in Emmen gaat op de hele school iPads invoeren. In april begint de school met een proef in drie tweede klassen, na de zomervakantie volgen alle brugklassen en daarna de hele school.
De school wil met de minicomputers het onderwijs verbeteren. Voordeel van de iPad is vooral dat er onderwijs op niveau kan worden gegeven, zegt rector Kees Versteeg. "Docenten hebben in een oog opslag zicht op leerlingen die onderdelen van vakken moeten bijspijkeren en op anderen die extra taken aan kunnen." De school gaat ook de absentie van leerlingen op de iPad bij houden. Met de onderwijsvernieuwingen is een investering gemoeid van 250.000 euro. De iPads wil de school bekostigen uit het boekenfonds. Ouders moeten wel het onderhoud en de verzekering zelf betalen.
Op de foto van Jan Anninga van links naar rechts: Sander Schelwald (geschiedenis), rector Kees Versteeg, Marchien Folkerts (Duits) en Jan van der Tuuk (economie) moeten zorgen dat de iPad het Hondsrug College gaat veroveren.

Woensdag 9 maart 2011
Bron : dvhn.nl

Fontys experimenteert vlot met iPad

Studenten in de weer met hun iPads. foto Kees Martens
Studenten in de weer met hun iPads. foto Kees Martens
Quantcast 
EINDHOVEN - De proef met 126 iPads op de hogescholen van Fontys heeft de afgelopen maanden al een aantal nieuwe applicaties opgeleverd. Fontys verwacht dat de iPad snel een definitieve entree in het onderwijs maakt.
Fontysstudenten van tien onderwijsinstituten kregen vijf maanden geleden een iPad in bruikleen. Vrijdag is de proef met een eind-event afgesloten. De 126 studenten kunnen de iPad kopen voor de carnavaleske prijs van 111,11 euro.
Studenten, docenten en bestuurders kijken met tevredenheid terug op het experiment. Er komt geen nieuw iPad-project. De Fontys-leiding wil een financieringsregeling in het leven roepen, die studenten in staat stelt om voordelig zo'n apparaat te kunnen kopen.
Er zijn op de scholen nieuwe applicaties (apps) ontwikkeld. Met de iPlanner kan voor heel Fontys een mobiel en actueel rooster gemaakt worden.
Nieuw is ook de Recording Box, een methode voor interactieve video-opname van een les die doorzoekbaar en deelbaar is en waar studenten notities bij kunnen maken. Studenten ontwikkelden ook iPresent, weView en Voteboard.
Met deze apps kunnen studenten tijdens interactieve lessen vragen en polls uitzetten en de resultaten in een grafiek weergeven. 
25 februari 2011
Bron : ed.nl

Kamagurka laat iPad-schilderijen cremeren

Kamagurka tekent niet alleen cartoons op zijn iPad, hij maakt er ook schilderijen op. Binnenkort plant de pionier van de iPad-kunst een spectaculaire performance in Amsterdam. Op 31maart houdt Kamagurka een performance in het Stedelijk Museum. ‘Ik ga 24uur lang op de iPad schilderijen maken die meteen op doek worden geprint, opgespannen en opgehangen. Het idee komt voort uit mijn vraag waarom het anno 2011 nog zo lang moet duren om een tentoonstelling op te zetten.' Kama hoopt in een etmaalzo'n vijftig schilderijen te maken. ‘Daarna laat ik ze verbranden en de as komt in een urne waarop een foto van het schilderij staat. Die urnes worden dan verkocht.' 
24 februari 2011
Bron : De Standaard 

iPad in het onderwijs, nieuwe resultaten


Enkele weken geleden hadden we de eerste resultaten van iPad in het onderwijs, nu is er ook de evaluatie van het gebruik door het Reed College. Zij testen vorig jaar uitgebreid het gebruik van de Kindle in het onderwijs, en toen waren de resultaten behoorlijk vernietigend.
Uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat de iPad beter scoort, waarbij een paar opvallende punten:
  • de iPad bleek trager te zijn dan laptops bij het switchen van toepassingen waardoor de studenten minder recreatief bezig waren, terwijl de voordelen als zoeken op het net voor het vak wel gebeurde.
  • De iPad scoorde beter dan de Kindle om tekst te highlighten, maar ook hier scoorde papier beter dan de iPad als het gaat over het toevoegen van notities (een opmerking die ook al in de eerste testresultaten van de iPad zaten)
  • Het snelle touchscreen hielp de studenten snel in teksten te scrollen, wat als zeer positief ervaren werd.
  • grootste beperkingen:
    • toetsenbord is niet geschikt voor veel tikwerk
    • snel bestanden vinden of delen is quasi onmogelijk
    • synchroniseren via iTunes werd onnodig gecompliceerd bevonden
  • Anderzijds werd het toestel snel zeer hip en doken er steeds meer op tijdens ook andere lessen en bij andere studenten.
  • Ook opvallend: de meeste voordelen van de iPad kwamen ook voor bij bijvoorbeeld andere android-tabletten, de tablet bleek niet zo uniek in gebruik te zijn.
18 februari 2011
Bron : xyofeinstein.wordpress.com
 

Column: Leerlijn rekenen op de iPad

 
Kijk meester; augmented reality. Aldus een van mijn groep 8 leerlingen afgelopen vrijdag. Met de iPod en QR-code in de hand wordt er een sneeuwlandschap met muziek tevoorschijn getoverd. Het oogt nog een beetje onhandig, maar met de tijd wordt die drempel wel overwonnen. Eén ding is duidelijk: de leerlingen zijn klaar voor de digitalisering van het onderwijs!

Nu is augmented reality nog wel wat ver gezocht. De techniek moet nog verder ontwikkeld worden en is niet direct voor handen. Echter, er zijn wel voorbeelden te bedenken waarbij de techniek wel toereikend genoeg is.
Zo denk ik dat alle stof die geautomatiseerd moet worden om te beklijven ook zo moet worden aangeboden. Vooral met spelling en rekenen is er veel stof die de computer kan overnemen. Laten we onszelf dan niet te belangrijk maken en die stap ook zetten. Zelfsturende programma’s zijn makkelijk te maken en zijn er al genoeg van op de markt.

Zelfsturende software
Met een instaptoets wordt bepaald op welk niveau de leerling instroomt. Al het gemaakte werk wordt automatisch nagekeken en de computer bepaalt of de leerling verder kan. Ook met spelling kan dit worden toegepast. Als dit systeem nog verder wordt uitgebreid kunnen er instructiemomenten bijkomen. Daarbij kan de leerling de keuze maken tussen uitleg horen, uitleg zien, uitleg lezen of een combinatie van die drie, net wat de leerling het prettigst vindt. Je komt tegemoet aan de leerling door meer aan te sluiten op het niveau en door rekening te houden met verschillende leerstijlen.

Aansluiten bij het individu
Alle kinderen van mijn klas kunnen in dit systeem geheel zelfstandig aan het werk met een aantal vakgebieden. Ik hou, tijdens deze momenten van zelfstandig werken achter de computer, tijd over om kinderen 1 op 1 of in groepen te begeleiden. Op deze momenten heb ik tijd voor zorgleerlingen op allerlei vakgebieden. Sterker nog, op deze manier kan ik niet meer spreken van zorgleerlingen. Leerlingen werken op hun eigen niveau en daar moet ik bij aansluiten. Geweldig! Ik heb geen zorgleerlingen meer…
Een klas vol iPads of laptops en leerlingen starten met een uur zelfstandig rekenen en spelling. Het programma bepaalt welke stof de leerling moet doen. Toetsen worden automatisch gekoppeld aan het leerlingvolgsysteem. Voor de leerlingen is het een game waarbij beloningen steeds weer terugkomen. Bijvoorbeeld in de vorm van een Avatar die de leerling zelf kan aanpassen, mits er genoeg punten zijn verdiend.
Of zo’n systeem er ooit komt? Ik denk het wel. Binnen onze stichting gonst het woord Ipad al geruime tijd rond. De aanschaf van zulke apparaten is het probleem niet. Het wachten is op methodemakers die ook gaan inzien dat zo’n markt commercieel aantrekkelijk is. De eerste signalen zijn er al:  rekentuin.nl, squla.nl en er is een game in de maak waarbij de leerlijn rekenen volledig geïntegreerd is.

woensdag 16 februari 2011
Bron : kennisnet.nl

Handige Apple-apps voor het (speciaal) basisonderwijs



De opkomst van apps is niet meer te stuiten en ook voor het onderwijs zijn er al vele apps te vinden. Uitzoeken welke apps geschikt zijn voor educatieve toepassingen is een hele klus, maar er zijn gelukkig gedreven initiatiefnemers die voor u mooie overzichten bieden.
10 februari 2011
Bron : kennisnet.nl


Nieuw! De mobiele iPad klas van ICT Atelier

We stellen met enige trots voor: de mobiele iPad klas!  De leerlingen van de Middenschool van het KA Tienen zullen als allereersten gebruik kunnen maken van deze digitale klas.  Tijdens de lesuren van het keuzevak “Creatief met ICT” werken ze momenteel een digitale leerwandeling uit in en om de Tiense binnenstad.  Ze stellen eerst een wandelroute samen.  Daarna worden de locaties gefilmd en wordt er allerlei nuttige informatie ingesproken (historische gebouwen, leuke weetjes, onbekende plekjes).  Ten slotte wordt beeld en geluid samengevoegd tot één geheel en wordt alles op iPods en iPads geplaatst.   Binnen enkele weken zullen ze de resultaten van hun leerwandeling voorstellen aan ouders en andere geïnteresseerden tijdens de opendeurdagen van de school.  Nadien willen ze hun project ook presenteren aan de Stad Tienen.

Zaterdag 5 februari 2011
Bron : www.ictatelier.be

Een universiteitscursus die alle boeken door iPads verving, wat zijn de resultaten? (studie)


De cursus projectmanagement was het voorbije jaar een pak stiller dan gewoonlijk. Niet omdat ze minder praatten, wel door de invoer van iPads in plaats van handboeken, schriften en laptops. De studenten mochten de tabletten gebruiken gedurende de 7 weken dat de cursus liep.
Opvallende resultaten:
  • de studenten waren meer geconnecteerd met elkaar in en buiten de lessen. De lesgever beschrijft hoe studenten zich soms verstoppen achter een laptop, maar dat dit met de iPad niet het geval is, waardoor ze ook meer betrokken zijn.
  • Ook de studenten beschrijven hoe het samenwerken vlotter verliep dan gewoonlijk. De docent verplichtte ook iedereen om dropbox te gebruiken voor de cursus en dit ondersteunde het samenwerken heel erg.
  • De lesgever stuurde regelmatig video’s of beelden door, soms slechts een paar uur voor de lessen, maar had het voordeel dat iedereen steeds het meest recente materiaal bij zich had.
Nadelen waren er ook:
  • De studenten misten de mogelijkheid om dingen in de kantlijn te noteren.
  • Ze vonden het vaak moeilijker om notities te nemen zonder een keyboard.
  • Ook opvallend: op het einde van het project koos 39 studenten toch voor de laptop boven de tablet. (voor de duidelijkheid: om het examen af te leggen)
  • Studenten hadden ook een onwennig gevoel bij het ontbreken van een save-knop, terwijl het toestel de info automatisch opslaat.
22 januari 2011
Bron : xyofeinstein.wordpress.com
Synendo lanceert educatief iPad-spel Didakto 

Sinds vorige week is Didakto in de App Store verkrijgbaar. Didakto is een educatief iPad-spel voor kinderen in de leeftijdscategorie
van 4 tot 12 jaar oud.
Het doel van het spel is om vragen van verschillende onderwerpen en niveaus te beantwoorden, door de vragen naar de juiste antwoorden te slepen. Om te tonen of de antwoorden correct zijn wordt een fotopuzzel gebruikt. Didakto heeft een eenvoudige gebruikersinterface en speelt als een bordspel. Het spel kent geen tijdsdruk en geen high scores. Kinderen kunnen spelen en leren in hun eigen tempo.
Didakto is ontwikkeld door Marco Henkes van Synendo, zelfstandig ontwikkelaar van Mac en iOS apps. Didakto is het eerste product van Synendo.

maandag 25 oktober 2010

Hogeschool Fontys voorziet studenten van iPad
Hogeschool Fontys gaat honderd studenten voorzien van een iPad. Zij krijgen het apparaat een jaar in bruikleen. Voor het initiatief is 100.000 euro beschikbaar.
De studenten gaan het apparaat van maker Apple gebruiken om te onderzoeken hoe mobiele communicatieapparatuur een bijdrage kan leveren aan het onderwijs. De studenten gaan uitzoeken welke mogelijkheden de iPad biedt tijdens diverse lessituaties. Ze worden daarbij begeleid door docenten.

Veel invloed
De hogeschool hoopt de onderzoeksresultaten te kunnen gebruiken om technologie in te zetten in het onderwijs. Fontys' bestuurslid Nienke Meijer: 'We willen weten of de student van nu behoefte heeft aan dit soort tablets, eventueel gecombineerd met smartphones of laptops.
Als dat het geval blijkt, gaat de opleider vanaf volgend jaar alle studenten gebruik laten maken van mobiele apparaten. Dat zou passen bij de strategie van de opleider, omdat die zich wil blijven vernieuwen. Projectleider Erik Slaats: 'Het op grote schaal inzetten van multimedia, e-books en onderwijsapplicaties kan op termijn veel invloed hebben op onderwijsvormen en -inhoud.'
Studieresultaten
Slaats verwacht bijvoorbeeld dat docenten meer interactie kunnen hebben met studenten en dat er vaker lessen op maat gemaakt kunnen worden. Ook wil Slaats de mobiele apparaten inzetten voor het doorgeven van roosterwijzigingen en studieresultaten.
De opleider maakt tijdens het onderzoek alvast een begin met ontwikkelen van Fontys-applicaties voor de iPad. Het project loopt tot eind 2010.
Fontys Hogeschool is niet de eerste opleider die de iPad gebruikt. Eerder kondigde de Vrije Universiteit van Amsterdam aan het apparaat in bruikleen te geven aan studenten van de faculteit Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen. Ook vmbo-leerlingen van de Lentiz Onderwijsgroep in Vlaardingen werken met de iPad.

Vrijdag 10 september 2010
Vmbo zet iPad in tegen leesachterstand
Vmbo-leerlingen in Vlaardingen met een leesachterstand krijgen volgende maand bij wijze van proef iPads met een speciaal ontwikkelde ‘app’ om hun leesvaardigheid te verbeteren. De software leest onder meer teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld. Het gaat om een onderzoeksproject van de Lentiz onderwijsgroep en het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Zij willen onderzoeken of het gebruik van de iPad leidt tot betere leerresultaten.
Het project ‘iLove reading’ is speciaal ontwikkeld voor vmbo-leerlingen in het leerwegondersteunend onderwijs. Dit type onderwijs is bedoeld voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Veel van deze jongeren zijn in hun leesvaardigheid achtergebleven en halen daardoor geen plezier uit lezen. De iPad kan daar mogelijk verandering in brengen. Volgens de projectgroep biedt de iPad de leerlingen twee mogelijke voordelen. Enerzijds zijn de interactieve mogelijkheden van het apparaat groot, anderzijds is het product voor de leerling interessant vanwege het handzame formaat. Het onderzoek in Vlaardingen loopt vanaf september 2010 tot en met juli 2011. Doel is om te evalueren of de iPad als middel bijdraagt aan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker onderwijs.

Ict in de klas
De test in Vlaardingen wordt mede mogelijk gemaakt door Kennisnet via de innovatieregeling van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Deze regeling ondersteunt ict-experimenten in het onderwijs. Uit onderzoek is herhaaldelijk gebleken dat een goede inzet van ict-toepassingen het onderwijs effectiever, efficiënter en aantrekkelijker kan maken. Leerkrachten gaan efficiënter met hun tijd om, waardoor zij individuele leerlingen meer aandacht kunnen geven. Leerlingen vinden het onderwijs aantrekkelijker, en met name achterstandsleerlingen leren met behulp van digitale leermiddelen effectiever.

Donderdag 26 augustus 2010
Bron : http://www.docentvo.kennisnet.nl/

(iPad) Letterlegger: educatieve iPad app voor kinderen helpt met leren lezen 
 Letterlegger iPad

De ouderwetse letterbak, waarschijnlijk hebben velen van ons deze op de lagere- of basisschool gebruikt om te leren lezen. Het principe van deze letterbak is nu als iPad app verkrijgbaar. In deze app wordt een afbeelding van een bepaald object getoond en liggen er verschillende letter op het scherm. Uit deze beschikbare letters moet nu het juiste woord gevormd worden. Bij elke juist geplaatste letter hoor je een geluids-signaal. Heb je het hele woord goed dan volgt eveneens een geluidssignaal en wordt het woord ook nog eens uitgesproken. De maan,roos, vis letterlegger is uitermate geschikt voor kinderen vanaf groep drie van de basisschool om te helpen bij het leren lezen en spellen van woorden.
Een korte test leert dat mijn eigen dochter van 5 jaar binnen 10 seconden het principe van de app begrijpt en zelf met de iPad aan de slag kan. Een compliment voor de ontwikkelaar die met Letterlegger een intuitieve en goed werkende educatieve game gemaakt hebben die er ook nog eens aantrekkelijk uitziet en uitnodigt steeds een nieuw woord te proberen.
Letterlegger is gratis te downloaden in de Apple App Store en een aanrader voor iedereen met opgroeiende kinderen.

Zaterdag 21 augustus 2010
Bron : www.postbus31.com

iPad heeft gunstige effecten bij kinderen met autisme

 

autisme ipad


De iPad blijkt gunstige eigenschappen te hebben voor autistische kinderen. Kinderen leren ermee communiceren, rekenen, tekenen en spellen. Want ook al is de iPad gemaakt voor volwassenen, het blijkt dat het apparaat erg goed aansluit op de behoeften van deze kinderen. De iPod touch heeft een te klein scherm, waardoor het lastiger te bedienen is. Bij de iPad speelt dat probleem veel minder: kinderen kunnen er meteen mee aan de slag gaan en leren elke dag iets nieuws. Dit enthousiaste verhaal uit de hoek van autisme-experts wordt in een 6 pagina’s tellend artikel uitgebreid besproken in de SF Weekly, een regionale krant voor San Francisco. Shannon Rosa, moeder van een autistisch kind, legt daarin uit dat ze bijna op het punt staat een altaar voor Steve Jobs in de woonkamer in te richten.

Blijkbaar heeft de iPad nogal magische eigenschappen. Het was voor de ouders van het geportretteerde kind onmogelijk om in een restaurant te gaan eten, omdat zoon Leo nogal wild met het voedsel omging. Kinderen met autisme hebben moeite met communiceren en vinden het volgens de experts in het artikel daarbij makkelijker om te gaan met een levenloos voorwerp, zoals de iPad.

Donderdag 12 augustus 2010
Bron : ipadclub.nl

Onderwijs droomt van papierloze iPad-centrische klassen

De iPad gaat het onderwijs revolutioneren. Dat is wat drie Amerikaanse universiteiten denken tenminste, want zij bestelden massaal nieuwe iPads, nog vooraleer het apparaat eind vorige week op de markt kwam. De drie universiteiten Seton Hill University, George Fox University en Abilene Christian University delen een gemeenschappelijke visie wanneer het over de nieuwe computertablet van Apple gaat: de iPad is niet enkel een innovatief product; de tablet zal ook een einde maken aan de dictatuur van de schoolboeken.
De volumineuze en zware boeken die de leerlingen in hun schooltassen dragen behoren bijna tot het verleden,' zegt de vice president academische zaken van de universiteit van Seton Hill tegenover Wired Magazine. Haar universiteit bestelde niet minder dan 2.400 stuks; 2.100 voor de leerlingen en 300 voor de leraars. Tegen de herfst moeten ze worden geleverd.
Toch is er een klein probleempje: Apple heeft nog geen overeenkomsten getekend met de uitgevers van schoolboeken om hun werken via de iPad te reproduceren. Voorlopig werden enkel contracten getekend met de uitgevers van romans en non-fictie-werken.

woensdag 07 april 2010